Pedagoginen käsikirjoitus

Luovan kirjoittamisen työpaja
Kohderyhmäanalyysi:
Kohderyhmänä kaikki kirjoittamisesta kiinnostuneet. Todennäköisin kohderyhmä: harrastekirjoittajat.
Markkinointi:
Mainostan tapahtumaa Tikkurilan kirjaston ilmoitustaululla, Tikkurilan kirjaston FB-ryhmässä, Helmetin tapahtumasivustolla. Lisäksi vinkkasin tapahtumasta FB-ryhmässä Kirjoittaminen (387 jäsentä). Tarpeen mukaan saatan mainostaa pajoja vielä kirjailijanloput-ryhmässä (jäseniä 2200). Ryhmässä mukana kirjoittamisen ammattilaisia ja paljon aktiivista toimintaa kirjoittamiseen liittyen.
Tavoitteet ja osatavoitteet eri tapaamisille:
3 tunnin työpajojen tavoitteena on kirjoittaa mahdollisimman paljon luovaa kaunokirjallista tekstiä. Tämä toteutuu aktivoivien kirjoitustehtävien avulla. Jokaiseen pajaan on varattu yli 10 tehtävää, mutta todennäköisesti emme ehdi tekemään läheskään kaikkia. Yritän järjestää tehtävät älykkääseen järjestyksen, joka voisi kulkea rytmissä helppo-keskivaikea-helppo, tauko, visuaalinen-keskivaikea-helppo. Tavoitteena tehdä mahdollisimman inspiroivia tehtäviä, joissa jokainen joutuu käyttämään mielikuvitustaan.
Pajan aluksi kuulumiskierros, joista erityisesti ensimmäisellä kerralla saa kertoa mm. omasta aiemmasta kirjoittamisharrastuksesta. Pajaan sisältyy joko yksi 15 minuutin tauko tai kaksi 5-10 minuutin taukoa.
Pedagoginen ajattelu, johon opetus ja menetelmät pohjaavat:
Tekemällä oppii parhaiten.
Arvioinnin ja palautteen toteuttamissuunnitelma:
Jos ihmiset saavat aikaiseksi hyviä tekstejä, joita he auliisti lukevat ryhmässä, en tarvitse muuta palautetta.
Aluksi ajattelin etten järjestäisi palautekyselyä kuin viimeiselle kurssikerralla, mutta pyydän pajan osallistujia kirjoittamaan ensimmäisen pajan viimeisen tehtävän jälkeen A4-paperille mitä mieltä he olivat työpajan toteutuksesta ja mitä he tekisivät toisin. Samalla paperille he voivat kirjoittaa millaisia tehtäviä haluaisivat tuleviin työpajoihin.
Kuvaus prosessista, miten olet toteuttanut osaamisesi tuotteeksi.
Luovan kirjoittamisen työpajoja varten olen etsinyt ja kirjoittanut itse suuren määrän kirjoitusaktiviteettejä, joista valitsen jokaiseen työpajaan sopivimmat. Olen käynyt havainnoimassa ja osallistunut Taiteen Sulattamon sanataidepajaan 5 kertaa. Siitä on ollut hyötyä pajojen suunnittelussa.

Olen lainannut kirjastosta kaikki mahdolliset aiheeseen liittyvät kirjat ja pelit. Olen hankkinut kassikaupalla kirjoja ja lehtiä ja muuta materiaalia joita voi tarvittaessa hyödyntää pajatehtävissä. Olen tulostanut taustatueksi sanalistoja, jos jonkun osallistujan mielikuvitus kaipaa tukea. Sanalistoja käytetään joissakin tehtävissä apuna. Loppupään pajoihin aion kääntää parhaimpia ideoita suuresta määrästä englanninkielisiä kirjoitustehtäviä (writing-prompt). Hyödynnän mielikuvitustani kirjoitusinspiraatioita kääntäessäni, siten että niistä tulisi mahdollisimman toimivia suomalaiseen sielunmaisemaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Valikoituja Tutustustumisleikkejä

Opetusta muotoilemassa - muistiinpanoja ja ideoita

Taiteen Sulattamo