Opetusta muotoilemassa - muistiinpanoja ja ideoita
Pasilan oppimisen muotoilun tuplapäivät 27-28.9 käynnistyivät räväkästi Merjan aamunraikkaalla työpajalla. Osallistujat jaettiin 5-hengen ryhmiin, joissa ennakkotehtävät otettiin käsittelyyn. Jokainen esiktteli oman kysymyksensä ja sen jälkeen viidesta äänestettiin yksi jatkokäsittelyyn.
Ryhmämme äänesti jatkokäsittelyyn varsin laaja-alaisen kysymyksen jota hieman selkiytettiin seuraavaan muotoon: Miten osaamista koskevaa yhteisöllistä merkitysneuvottelua voitaisiin korkeakoulukontekstissa toteuttaa siten, että se tukisi ja vahvistaisi yhteiskuntaa, työelämää, koulutusta ja yksilöä kokonaisuutena?
Ryhmämme äänesti jatkokäsittelyyn varsin laaja-alaisen kysymyksen jota hieman selkiytettiin seuraavaan muotoon: Miten osaamista koskevaa yhteisöllistä merkitysneuvottelua voitaisiin korkeakoulukontekstissa toteuttaa siten, että se tukisi ja vahvistaisi yhteiskuntaa, työelämää, koulutusta ja yksilöä kokonaisuutena?
Rönsyilykeskustelun jälkeen saatiin kysymyksestä vieläkin tiivistetympi johdannaismuoto: Minkälainen osaaminen palvelee parhaiten yhteiskuntaa, työelämää ja koulutusta?
Kysymys liittyi osaamisperustaisuuteen. Pitäisi osata ennustaa tulevaisuutta, mutta se on erittäin vaikeaa joten pitäisi voida tehdä hienosäätöä aina tilanteen vaatiessa, jotta oppimisen laiva saadaan pidettyä oikeassa kurssissa elämänmittaisen oppimisen merellä.
Rönsyilevän ideointikeskustelun jälkeen päädyimme seuraavanlaiseen loppukaneettiin: “Eri toimijoiden yhteistyöprojektien avulla voidaan muuttaa, muotoilla, muokata, tehostaa, järkeistää opetussuunnitelmaa vastaamaan jatkuvasti muuttuvaa osaamisperustaisuutta (korkeakoulumaailmassa)”.
Vaihtoehtoisia kysymyksiä oli mm. Pitäisikö piilo-opetussuunnitelma tehdä näkyväksi, mutta onneksi jokin toinen ryhmä oli valinnut juuri tämän kysymyksen joten sekin asia tuli työpajassa läpikäytyä.
**
Tauon jalkeen aamupäivä jatkui opetuksen moderneja teorioita tutkien. Merja esitteli mm. toimintamalleja yhteistoiminnallisen oppimisen muotoiluun:
3. ABC- learning desing prosessi
Näistä ensimmäisenä käyn seitsemän kommunikaatioprosesin kimppuun.
1) Clear.
2) Concise.
3) Concrete.
4) Correct.
5) Coherent.
6) Complete.
7) Courteous.
1) Ole selkeä.
2) Ole ytimekäs (ja lyhytsanainen).
3) Ole käytännöllinen ja konkreettinen, keskity asiaan.
4) Tarkasta ja suunnittele huolellisesti sanomasi. Eliminoi virheet.
5) Ole johdonmukainen ja looginen.
6) Pyri asian kokonaisvaltaiseen käsittelyyn. Lopulliseen totuuteen.
7) Ole kohtelias. Ystävällisyyden avulla viestisi menee paremmin perille.
Siinä tulikin jo kaikki tarvittava tästä seitsemän kohdan nerokkaasta menetelmistä jota pitäisi muistaa hyödyntää kaikessa viestinnässä.
2-5) Create, Communicate, Collaborate, Consider (activities)
6) Combine (synthesis)
7) Consolidate (implementation)
2-5) Luo, kommunikoi, tee yhteistyötä, ideoi-ajattele-suunnittele (toiminnat)
6) Yhdistä ideat ja suunnitelmat yhteen. (yhteenveto)
7) Toteuta (toteutus)
**
Carpe Diem tiimimuotoista oppimisen designia
Carpe diem planning process workbook
**
**
Kun muotoillaan oppimista tarvitaan:
1 hyviä oppimistehtäviä
2 oppimista tukevia fyysisiä ja digitaalisia ympäristöjä
3 sosiaalisia kokoonpanoja ja työnjakoa
**
-simulaatiota
-harjoitustehtäviä
-isompaa projektia vähän kerrallaan
1) Oppimisen muotoilun ja kaiken opetuksen kehittämisen taustalla vaikuttavia tekijöitä:
-oppimisen tutkimus
-tulevaisuuden-tutkimus
-työtelämän vaatimukset, yhteiskunnan muutos ja tulevaisuuden vaatimukset
-opetussuunnitelmat
-pedagogiseet mallit
-opiskelijoiden maailma
-omat kokemukset ja oma kehittyminen
2) kysy mitä se opiskelija osaa kurssin jälkeen:
-kirjoita opitut taidot auki voimaverbien avulla:
3) verbilauseiden pohjalta rakennetaan kriteerit ja arviointikohteet
4) mitä pitää tehdä jotta opiskelija oppisi ne tarvittavat asiat
5) sisällöt ja resurssit valitaan siten että ne tukevat oppimisaktiviteetteja
- "opetustilat, aikataulutus ja oppimismenetelmät"
**
Kun mietitään kriteerit OSAAMISPERUSTAISESTI:
- Opettajan pitää ymmärtää ettei se ole opettajan opintokokonaisuus vaan kaikki on opiskelijaa varten. Opetus tulee suunnitella palvelemaan opiskelijaa, työelämää ja yhteiskunnan tarpeita.
- Kun ensin opitaan kurssi ykkönen, voidaan vasta sen jälkeen hyödyntää kurssi kakkonen parhaimmalla mahdollisella tavalla. Oppiminen mahdollistaa lisäoppimisen.
MItä itse ajattelet opetuksen muotoilusta? Miten se voisi soveltua sinun alallasi opetuksen ja oppimisen suunnitteluun? Näetkö joitakin erityisiä haasteita? Miten oppimisen muotoilu on muuttanut käsitystäsi oppimisesta, opettamisesta ja ohjauksesta?
VastaaPoista