Elävät Kirjat


27.11.2018

Iltapäivän lopuksi tapasimme elävät kirjat, joka oli aivan huimaavan mahtava kokemus. Todellakin tajunnanräjäyttävä tapahtuma. Jos kenellä vain on koskaan mahdollisuus osallistua ELÄVÄT KIRJAT-tyylisiin erilaisuutta, tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta edistäviin tapahtumiin, suosittelen osallistumaan vaikka tapahtuma järjestettäisiin pidemmänkin matkan päässä. Sanoma on hyvin tärkeä ja kokemus ainutlaatuinen.

Eläviin kirjoihin kuului tällä kertaa mm. live-ammattiopistossa opiskelevien erityistukea tarvitsevien nuorten ryhmä, sukupuoleton ja kuuro. Lisäksi elävissä kirjoissa oli mukana omista opekoulutettavista maahanmuuttaja sekä romani-kulttuurin edustaja. Rikasta keskustelua oli siis odotettavissa.

Jakauduimme ryhmiin joissa oli mahdollisuus keskustella puolin ja toisin. Elävät kirjat olivat varautuneet kysymyksiin, joten pääasiassa opettajaopiskelijat kyselivät kysymyksiä.


Heti aluksi erityisen antoisat keskustelut koimme kahden 17-vuotiaan erityisnuoren kanssa, jotka vastasivat innostuneesti kun heiltä kyseltiin unelma-ammateista. Tanssia aktiivisesti harrastanut tyttö toivoi tulevaisuuden työnsä liittyvän jotenkin tanssi-harrastukseen. Hevostyttö sanoi unelmakseen työn hevosten tai eläinten parissa. Koulupäivien pituus oli keskimäärin 9-15. Lisäksi opiskelijat kävivät työharjoittelussa mm. siivoamassa messukeskusta.

Ohjeistuksena oli vaihtaa elävien kirjojen ryhmiä tietyin väliajoin, mutta ainakin omissa ryhmissä oli hyvin vaikea lähteä kesken mielenkiintoisen ja antoisan keskustelun. Yliopettajat tai toisista ryhmistä poistuneet huolehtivat keskeytyksistä, jolloin ryhmänvaihto mahdollistui. Oli harmi jättää kiinnostava ryhmä kesken mielenkiintoisten keskustelujen, mutta matka jatkui toiseen ryhmään uusia tuttavuuksia haastattelemaan.

Ensimmäisessä ryhmässä keskustelu tapahtui ringissä, mutta toisessa ryhmässä oli kaksi asperger-poikaa joiden ryhmiin jakauduimme tasan. Molemmissa elävän kirjan keskusteluryhmissä oli siten 4 ihmistä. Ainakin meidän ryhmässä lievän aspergerin oireyhtymän erityisoppilas vastasi todella monipuolisesti esitettyihin kysymyksiin.  Nuorukaisella oli paljon tietoa ja taitoa jakaa se hienojen monologiesitysten avulla. Hän kertoi meille havainneensa autojen ja ruuhkien lisääntyneen ja seurauksena talvien lumimäärät olivat vähentyneet. Tästä syystä hän sanoi käyttävänsä liikkumiseen vain junaa ja julkisia kulkuvälineitä. Nuorukainen oli selvästi huolissaan ilmastonmuutoksesta ja käytti herättävänä esimerkkiä autojen määrän lisääntymistä.

Viimeiseen kysymykseen saatiin jopa hieman liian pitkä vastaus, sillä hetkeä aiemmin oli annettu "enää 5 minuuttia jäljellä" välitiedote. Kysyimme sen jälkeen vielä lopuksi lempikirjaa ja nuorukainen alkoi kertoi englantilaisten fantasiakirjojen olevan hänen suosikkeja. 

Innostavasti kerrottu fantasiatarinan juonenselostuksen tempaisi meidät mukaansa. Kun reilun 10 minuutin kohdalla olimme arviolta kirjan puolivälissä, tuli keskeytys kun luokkaan saapui toinen ryhmä. Jouduimme vaihtamaan luokkaa ja saamme käyttää omaa mielikuvitusta kuvitellaksemme miten hieno tarina päättyi. Saimme kyllä hyvän alun tarinalle, joten keskustelu oli erittäin rikasta ja monipuolista. Tarina oli siis hieno. Joidenkin makuun ehkä hieman liian vampyyri- ja zombiepainotteinen, mutta tärkeintä oli oppilaan innostus kun hän kertoi rakkaasta harrastuksestaan. 

Oli hienoa nähdä miten innostuneita ja taitavia oppilaita nämä erityisoppilaat olivat. Todella upea kokemus ja suuri kunnia kohdata nämä nuoret oppijat. Kiitokset siitä erityisesti päivän vetovastuussa olevalle yliopettajalle. Ei mainita nimiä, kun ei olla mainittu erityisoppilaidenkaan kohdalla.

Kolmas ryhmäkeskustelu jäi osaltani kesken, koska minun täytyi lähteä aiemmin pois. Sekin sisälsi varsin antoisaa keskustelua. 

Toivottavasti tulee joskus tilaisuus olla itse mukana järjestämässä vastaavanlaisia hienoja tapahtumia. Tämä oli tarinateatteria oikeasta elämästä, harvinaisia kohtaamisia, jotka jäivät syvästi mieleen. Arvostan suuresti vierailemaan tulleita rohkeita eläviä kirjoja. Hattu päästä ja kolme kumarrusta.

**

Ammattiopisto Live on toisen asteen ammatillinen erityisoppilaitos ja erityisopetuksen kehittämiskeskus. Koulutukset on tarkoitettu henkilöille, jotka tarvitsevat opinnoissaan ja työllistymisessään erityisopetusta, yksilöllistä tukea ja ohjausta.

Kommentit

  1. Luen ilolla sitä, miten tämä kokonaisuus on sinulle ollut merkittävä. On myös hyvä, että olet osallistunut ihmisoikeuskasvatuksen verkkokurssille. Uskon, että Elävän kirjaston viimeisessä keskustelussa tarkoituksesi ei ollut pahoittaa kenenkään mieltä. Seuraukset olivat kuitenkin toiset. Tämä osoittaa, miten sensitiivisesti ja toisia arvottamalta ja sivulta määrittelemättä moninaisuuden äärellä on syytä toimia. Yhdenvertaisuus ja syrjimättömyys näkyvät konkreettisesti tasa-arvo - ja yhdenvertaisuuslaissa. Ajattelisin, että varmasti saat lisää syvyyttä teemaan vielä tammikuun lähijakson työpajoissa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Valikoituja Tutustustumisleikkejä

Opetusta muotoilemassa - muistiinpanoja ja ideoita

Taiteen Sulattamo