Tutustuminen Mercuriaan 15.11
Vierailimme 15.11 Mercuriassa eli kauppiaiden kauppaoppilaitoksesa joka on perustettu 1908 eli tänä vuonna juhlitaan 110-vuotista taivalta. Suuri enemmistö Mercurian oppilaista on yläasteen päättäneitä nuoria, jotka suorittavat ammatillista peruskoulutusta. Lisäksi aikuisille on tarjolla ammatillista lisäkoulutusta.
Mercuriassa voi opiskella mm.
- Lähiesimiestyön ammattitutkinto (at)
- Myynnin ammattitutkinto
- Kaupan esimiehen erikoisammattitutkinto (et)
- Yrittäjän ammattitutkinto
- Johtamisen erikoisammattitutkinto
Ammattillisen koulutuksen reformi:
- Entiset lait ammatillisesta peruskoulutuksesta ja amm. aikuiskoulutuksesta yhdistettiin uudeksi laiksi 1.1.2018
- Lähtökohtana osaamisperustaisuus ja asiakaslähtöisyys
- Yksi henkilökohtaistamisprosessi
- Tutkintojen määrä vähentynyt 351 => 166 (et + at yhdistetty)
- Jatkuva ympärivuotinne haku + yhteishaku
- Koulutussopimus entisen työssäoppimise ntilalle
- Oppilaitosten muututtava työelämälähtöisiksi, ei työpaikkojen oppilaitoksiksi
Opiskelijamäärä: noin 760 opiskelijaa
Mitkä asiat ovat muuttumassa:
- Kontaktiopetuksen määrä vähenee
- Projekti- ja ilmiöpohjaista opetusta kehitetään
- Dititaalisuus lisääntyy monin tavoin
-Työpailla tapahtuva oppiminen lisääntyy
-Ryhmät heterogenisoituvat (opiskelijoiden ikä, kielivaikeudet, henkilökohtaiset haasteet)
-Ammatilliset tiimit lisääntyvät
-Opettajat yhä enemmän valmentajia, ammatin ohajajia ja verkkopediasuunniitelijoita
-Media enemmän läsnä arjessa
Mercuria sai ammatillisen koulutuksen laatupalkinnon vuonna 2016. Kyseisen vuoden teema oli oppimisen laadun kehittäminen.
Esimerkkitapauksena rehtori kertoi miten toisintoimiminen toimii. Jos ei merkitä poissaolijoiksi vaan läsnäolijoiksi, niin vähemmän opiskeluun osallistuneet saattavatkin innostua saapumaan paikalle “palkinnon” kannustamana. Lopulta 7 pudokasta valmistui ajallaan ja työllistyi.
Puheenvuoronsa aluksi rehtori Tiina Immonen käski pohtia sopivia kysymyksiä esitettäväksi. Sainkin aikaiseksi kysymyksiä, mutta en kiireisen aikataulun vuoksi ehtinyt niitä kysyä. Olisin halunnut kysyä mm. mitä lisätyötehtäviä tuli toimitusjohtajuuden mukana entisen rehtorin työsarkaan? Selvää on että toimenkuvan laajentumisen myötä työtehtävien määrä ei ainakaan vähentynyt. Miten lisääntynyt työmäärä on vaikuttanut työpäivien pituuteen ja ylipäänsä jaksamiseen?
Rehtorin loppukaneetit:
-Johtaminen on palveluammatti.
-Opiskelijat ja opet liekeissä: Opiskelija ei syty jos ope ei pala.
-Innostusta ei voi opettaa, sen voi tartuttaa.
-Kun onnistuu, niin innostuu!
**
Työmarkkinat ja työurat muuttuvat:
-työpaikkoja häviää ja uusia syntyy
-työn tekemisen muodot ja paikat muuttuvat
-kilpailu osaajista ja uraliikkuvuus lisääntyy
-työntekijän ja työnanajan välinen sitoutuminen vähenee
-työurat pirsaloivuat ja muuttuvat katkonaisemmiksi
-erilaisia työnteon muotoja yhdistellään itselle sopivalla tavalla (palkkatyö, toimeksiannot, yrittäjyys)
TULEVAISUUDEN TYÖELÄMÄNTAITOJA:
Itsensä johtaminen ja itsetuntemus:
-tasapaino, ajankäytön hallinta
-itseohjautuvuus, proaktiivisuus
-yrittäjämäinen asenne
-oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen
-kriittinen ajattelu
-epävarmuuden sietokyky
-ongelmanraktaisu ja päätöksentekokyky
-luovuus, avoimuus, uteliaisuus
-oman osaamisen markkinointi
Yhteisöissä toimiminen:
-vuorovaikutustaidot
-verkostoitumiskyky
-tunneäly
-kyky ymmärtää ja hyväksyä erilaisuutta
-neuvottelutaidot
-eettisyys, vastuullisuus
Toimintaympäristön ymmärtäminen:
-teknolgoian ja työkalujen hallinta
-kansainvälisyys, monikulttuurisuuden ymmärtäminen
-innovatiivisuus
-muutosvalmius
-yrittäjähenkinen työskentelyote
Hyvän työntekijän ominaisuuksia:
-tavoitteellisuus
-joustavuus
-aktiivisuus
-vastuunotto
-innostuneisuus
-muutosvalmius
-itsensä kehittäminen ja parhaansa tekeminen
**
Iltapäivällä vierailimme Yrityspeli-kurssin luennolla, jossa opiskelijat olivat saaneet tehtäväksi ideoida ja kehittää jonkin yrityksen toimintasuunnitelman. Kyseessä oli 18-tunnin peruskurssi joten täysin valmiita yritysideaa tuskin kovin montaa saadaan aikaiseksi, mutta opettajan mukaan opiskelijoilla oli hyvä pöhinä päällä. Saimme kuulla muutamien oppilaiden yritysten alkuideoita. Eräällä opiskelijalla oli laskunhallinta-idea ja toisella oli kauppa, joka myy vain muovitonta tavaraa. Jälkimmäisen yritysidea oli mielestäni nerokas, lähes vuoden ympäristöteon arvoisen idea. Toivottavasti hanketta viedään reippaasti eteenpäin.
Yrityspelin suunnitteluun liittyy mm. seuraavia työvaiheita:
-Ideointi
-Yritystoiminnan suunnittelua
-Liiketoimintamahdollisuuksien etsiminen
-Liikeidean kehitys
-Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
-Rahoituslaskelma, sponsorit, tuet, ansaintamalli
-Sidosryhmien kanssa verkostoituminen
-Markkinointi - pr - some
Homma ei saa jäädä pelkästään suunnittelun asteelle, vaan täytyy olla aktiivinen toimintasuunnitelma, jossa aktivoidutaan yritysidea kanssa, verkostoidutaan ja jalkaudutaan kentälle toimimaan. Vasta yritysidean miniatyyrin ja demoversion toteuttaminen auttaa selvittämään onko ideasta todella toimivaksi yritykseksi.
Jatkokurssina on yrityksessä toimimisen kurssi johon sisältyy mm. verosuunnittelu ja yrityksen pyörittämiseen liittyviä asioita. Lisäksi mietitään tuotantoon, varastointiin, logistiikkaan ja myyntiin liittyviä asioita. Samalla selvitellään kuinka moni aikoo todella perustaa yrityksen. Vastaava opettaja sanoi: "Moni oppilas olisi heti valmis kokeilemaan kantaako yrittäjyyden siivet, jos saisi rahoituksen." Lisäksi moni oli halunnut perustaa kosmetiikan maahantuonti-yrityksen, mutta kosmetiikka vaatisi vanhan puhelinluettelon kokoisen lupaluettelon EU:lta. Luvanvaraiset jutut ovat haastavia ja vaativat usein liikaa byrokratiaa, jolloin kannattavuus voi kaatua jo siihen.
**
Kello kolmen esitelmöitsijä apulaisrehtori Jarno Westerholm kertoi lisää koulutuksen uusista tuulista. Opettajien uusi arki on tiimiopettajuus. Opetus toteutetaan kolmessa opettajatiimissä. Hakutoimisto on aktiivinen opiskelijarekrytoinnissa ja riittävän suuri hakeutuminen turvataan yritysyhteistyöllä ja markkinoinnilla. Yhteishaku on kesä-heinäkuun iso puristus (ryhmiinjako yms…).
Opiskelun aikaista työllistymistä on lisännyt työelämäyhteistyö, johon kuuluu uusia tutkinnon osia seuraavasti:
-Pieneläinalan asiakaspalvelu 15 osp
-Muotikaupan tuote ja trendituntemus 15 osp
-Tekninen myyjä 15 osp (10 opiskelijasta 9 työllistyi suoraan. Puolet vihurille.)
Jarno päätti päivän sanoihin: “Kuunnelkaa neuvottelukumppania aina kuin olisitte ensitreffeillä. Silloin saatte irti keskustelusta enemmän ja jätätte paremman vaikutuksen jälkeenne.”
**
Kokonaisarvio päivästä 9-. Päivä oli intensiivinen ja antoisa. Aamupäivä sisälsi paljon asiaa. Esitykset olivat kiinnostavia ja ne esitettiin innostuneesti, jolloin runsas sisältö ei tuntunut liian raskaalta. Joukossa oli mukavia kevennyksiä ja esimerkkejä omasta elämästä opintouran alkutaipaleelta.
Aamupäivän mieleenpainuvin esimerkki oli suoraan oman elämänsä urasuuntien valinnoista: Kokki vai AMK. Paistinrasvat vai maisteri. Likaiset tiskit vai väitöskirja. Valinta oli osunut oikeaan, mutta kannattaa suunnitella elämänsä urapolkua huolellisesti ja monipuolisesti kaikki vaihtoehdot huomioiden.
Jos e-campuksella olisi enemmän tietotekniikaan liittyviä kursseja, voisi ottaa yhteyttä eKampuksen päällikköön Markus Oedewaldiin. E-campus vaikutti lupaavalta ja kokonaisuus on toteutettu hienosti toimivaksi verkko-oppimisen alustaksi.
Pedagoginen käsikirjoitus
Mitä päivä minussa herätti? -Minussa heräsi mm. ajatus että haluan tuoda omiin kursseihin tai esitelmiin jotain kevennyksiä tai esimerkin omasta elämästä tai kiinnostavan keksityn esimerkin. Syvemmälle mennessäni analysoin omaa pedagogista käsikirjoitustani ja tulin seuraaviin pikapäätelmiin:
Koska en itse pidä pidempien teoreettisten luentojen katsomisesta, kuuntelemisesta tai pitämisestä, oma ammatillinen identiteettini on todennäköisesti luovien toimintamallien ja kiinnostavien uusien toimintatapojen tarjoaminen. Tekeminen edellä ihmisen oma harrastuneisuus huomioiden. Tällöin pitäisin kiinnostavia kursseja vain niistä todella kiinnostuneille. Olen siis toiminnan käynnistäjä, mahdollistaja, ideoija, suunnittelija ja innostava fasilitaattori. Mutta vain kun opetettava asia kiinnostaa minua - ja yleisöä. Jos nämä ehdot eivät toteudu, syntyy todennäköisesti kaaos, jossa kenelläkään ei ole kivaa eikä kukaan opi mitään. Olen sis ideointipedagogi ja uuden mahdollistaja. Olen lisäksi suuri verkkopedagogiikan kannattaja, joten verkkokurssit voisivat olla minun leipäpuuni.
Haluan olla hauskan oppimisen sanansaattaja. Silloin oppiminen on tehokkaimmillaan. FLOW-tilat saavutetaan useimmiten yksin ja rauhassa opiskellen ja työskennellen, mutta mielenkiintoisilla sopivilla tehtävänannoilla on mahdollista antaa sysäyksiä intohimoisen oppimisen suuntaan.
Mercuriassa voi opiskella mm.
- Lähiesimiestyön ammattitutkinto (at)
- Myynnin ammattitutkinto
- Kaupan esimiehen erikoisammattitutkinto (et)
- Yrittäjän ammattitutkinto
- Johtamisen erikoisammattitutkinto
Ammattillisen koulutuksen reformi:
- Entiset lait ammatillisesta peruskoulutuksesta ja amm. aikuiskoulutuksesta yhdistettiin uudeksi laiksi 1.1.2018
- Lähtökohtana osaamisperustaisuus ja asiakaslähtöisyys
- Yksi henkilökohtaistamisprosessi
- Tutkintojen määrä vähentynyt 351 => 166 (et + at yhdistetty)
- Jatkuva ympärivuotinne haku + yhteishaku
- Koulutussopimus entisen työssäoppimise ntilalle
- Oppilaitosten muututtava työelämälähtöisiksi, ei työpaikkojen oppilaitoksiksi
Opiskelijamäärä: noin 760 opiskelijaa
Mitkä asiat ovat muuttumassa:
- Kontaktiopetuksen määrä vähenee
- Projekti- ja ilmiöpohjaista opetusta kehitetään
- Dititaalisuus lisääntyy monin tavoin
-Työpailla tapahtuva oppiminen lisääntyy
-Ryhmät heterogenisoituvat (opiskelijoiden ikä, kielivaikeudet, henkilökohtaiset haasteet)
-Ammatilliset tiimit lisääntyvät
-Opettajat yhä enemmän valmentajia, ammatin ohajajia ja verkkopediasuunniitelijoita
-Media enemmän läsnä arjessa
Mercuria sai ammatillisen koulutuksen laatupalkinnon vuonna 2016. Kyseisen vuoden teema oli oppimisen laadun kehittäminen.
Esimerkkitapauksena rehtori kertoi miten toisintoimiminen toimii. Jos ei merkitä poissaolijoiksi vaan läsnäolijoiksi, niin vähemmän opiskeluun osallistuneet saattavatkin innostua saapumaan paikalle “palkinnon” kannustamana. Lopulta 7 pudokasta valmistui ajallaan ja työllistyi.
Puheenvuoronsa aluksi rehtori Tiina Immonen käski pohtia sopivia kysymyksiä esitettäväksi. Sainkin aikaiseksi kysymyksiä, mutta en kiireisen aikataulun vuoksi ehtinyt niitä kysyä. Olisin halunnut kysyä mm. mitä lisätyötehtäviä tuli toimitusjohtajuuden mukana entisen rehtorin työsarkaan? Selvää on että toimenkuvan laajentumisen myötä työtehtävien määrä ei ainakaan vähentynyt. Miten lisääntynyt työmäärä on vaikuttanut työpäivien pituuteen ja ylipäänsä jaksamiseen?
Rehtorin loppukaneetit:
-Johtaminen on palveluammatti.
-Opiskelijat ja opet liekeissä: Opiskelija ei syty jos ope ei pala.
-Innostusta ei voi opettaa, sen voi tartuttaa.
-Kun onnistuu, niin innostuu!
**
Työmarkkinat ja työurat muuttuvat:
-työpaikkoja häviää ja uusia syntyy
-työn tekemisen muodot ja paikat muuttuvat
-kilpailu osaajista ja uraliikkuvuus lisääntyy
-työntekijän ja työnanajan välinen sitoutuminen vähenee
-työurat pirsaloivuat ja muuttuvat katkonaisemmiksi
-erilaisia työnteon muotoja yhdistellään itselle sopivalla tavalla (palkkatyö, toimeksiannot, yrittäjyys)
TULEVAISUUDEN TYÖELÄMÄNTAITOJA:
Itsensä johtaminen ja itsetuntemus:
-tasapaino, ajankäytön hallinta
-itseohjautuvuus, proaktiivisuus
-yrittäjämäinen asenne
-oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen
-kriittinen ajattelu
-epävarmuuden sietokyky
-ongelmanraktaisu ja päätöksentekokyky
-luovuus, avoimuus, uteliaisuus
-oman osaamisen markkinointi
Yhteisöissä toimiminen:
-vuorovaikutustaidot
-verkostoitumiskyky
-tunneäly
-kyky ymmärtää ja hyväksyä erilaisuutta
-neuvottelutaidot
-eettisyys, vastuullisuus
Toimintaympäristön ymmärtäminen:
-teknolgoian ja työkalujen hallinta
-kansainvälisyys, monikulttuurisuuden ymmärtäminen
-innovatiivisuus
-muutosvalmius
-yrittäjähenkinen työskentelyote
Hyvän työntekijän ominaisuuksia:
-tavoitteellisuus
-joustavuus
-aktiivisuus
-vastuunotto
-innostuneisuus
-muutosvalmius
-itsensä kehittäminen ja parhaansa tekeminen
**
Iltapäivällä vierailimme Yrityspeli-kurssin luennolla, jossa opiskelijat olivat saaneet tehtäväksi ideoida ja kehittää jonkin yrityksen toimintasuunnitelman. Kyseessä oli 18-tunnin peruskurssi joten täysin valmiita yritysideaa tuskin kovin montaa saadaan aikaiseksi, mutta opettajan mukaan opiskelijoilla oli hyvä pöhinä päällä. Saimme kuulla muutamien oppilaiden yritysten alkuideoita. Eräällä opiskelijalla oli laskunhallinta-idea ja toisella oli kauppa, joka myy vain muovitonta tavaraa. Jälkimmäisen yritysidea oli mielestäni nerokas, lähes vuoden ympäristöteon arvoisen idea. Toivottavasti hanketta viedään reippaasti eteenpäin.
Yrityspelin suunnitteluun liittyy mm. seuraavia työvaiheita:
-Ideointi
-Yritystoiminnan suunnittelua
-Liiketoimintamahdollisuuksien etsiminen
-Liikeidean kehitys
-Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
-Rahoituslaskelma, sponsorit, tuet, ansaintamalli
-Sidosryhmien kanssa verkostoituminen
-Markkinointi - pr - some
Homma ei saa jäädä pelkästään suunnittelun asteelle, vaan täytyy olla aktiivinen toimintasuunnitelma, jossa aktivoidutaan yritysidea kanssa, verkostoidutaan ja jalkaudutaan kentälle toimimaan. Vasta yritysidean miniatyyrin ja demoversion toteuttaminen auttaa selvittämään onko ideasta todella toimivaksi yritykseksi.
Jatkokurssina on yrityksessä toimimisen kurssi johon sisältyy mm. verosuunnittelu ja yrityksen pyörittämiseen liittyviä asioita. Lisäksi mietitään tuotantoon, varastointiin, logistiikkaan ja myyntiin liittyviä asioita. Samalla selvitellään kuinka moni aikoo todella perustaa yrityksen. Vastaava opettaja sanoi: "Moni oppilas olisi heti valmis kokeilemaan kantaako yrittäjyyden siivet, jos saisi rahoituksen." Lisäksi moni oli halunnut perustaa kosmetiikan maahantuonti-yrityksen, mutta kosmetiikka vaatisi vanhan puhelinluettelon kokoisen lupaluettelon EU:lta. Luvanvaraiset jutut ovat haastavia ja vaativat usein liikaa byrokratiaa, jolloin kannattavuus voi kaatua jo siihen.
**
Kello kolmen esitelmöitsijä apulaisrehtori Jarno Westerholm kertoi lisää koulutuksen uusista tuulista. Opettajien uusi arki on tiimiopettajuus. Opetus toteutetaan kolmessa opettajatiimissä. Hakutoimisto on aktiivinen opiskelijarekrytoinnissa ja riittävän suuri hakeutuminen turvataan yritysyhteistyöllä ja markkinoinnilla. Yhteishaku on kesä-heinäkuun iso puristus (ryhmiinjako yms…).
Opiskelun aikaista työllistymistä on lisännyt työelämäyhteistyö, johon kuuluu uusia tutkinnon osia seuraavasti:
-Pieneläinalan asiakaspalvelu 15 osp
-Muotikaupan tuote ja trendituntemus 15 osp
-Tekninen myyjä 15 osp (10 opiskelijasta 9 työllistyi suoraan. Puolet vihurille.)
Jarno päätti päivän sanoihin: “Kuunnelkaa neuvottelukumppania aina kuin olisitte ensitreffeillä. Silloin saatte irti keskustelusta enemmän ja jätätte paremman vaikutuksen jälkeenne.”
**
Kokonaisarvio päivästä 9-. Päivä oli intensiivinen ja antoisa. Aamupäivä sisälsi paljon asiaa. Esitykset olivat kiinnostavia ja ne esitettiin innostuneesti, jolloin runsas sisältö ei tuntunut liian raskaalta. Joukossa oli mukavia kevennyksiä ja esimerkkejä omasta elämästä opintouran alkutaipaleelta.
Aamupäivän mieleenpainuvin esimerkki oli suoraan oman elämänsä urasuuntien valinnoista: Kokki vai AMK. Paistinrasvat vai maisteri. Likaiset tiskit vai väitöskirja. Valinta oli osunut oikeaan, mutta kannattaa suunnitella elämänsä urapolkua huolellisesti ja monipuolisesti kaikki vaihtoehdot huomioiden.
Yleisestikin vahvasti teoriapainotteiset esitelmät sopivat parhaiten juuri aamupäiviin. Ruokailun jälkeiset osiot E-campus ja yrityspeli olivat piristäviä ja hyvin kiinnostavia. E-campuksen kurssien yhdessä rakentaminen yhdeksi isosi työkalupakiksi kuulosti järkevältä ja tehokkaalta tavalta opetuksen kehittämiseksi.
Pedagoginen käsikirjoitus
Mitä päivä minussa herätti? -Minussa heräsi mm. ajatus että haluan tuoda omiin kursseihin tai esitelmiin jotain kevennyksiä tai esimerkin omasta elämästä tai kiinnostavan keksityn esimerkin. Syvemmälle mennessäni analysoin omaa pedagogista käsikirjoitustani ja tulin seuraaviin pikapäätelmiin:
Koska en itse pidä pidempien teoreettisten luentojen katsomisesta, kuuntelemisesta tai pitämisestä, oma ammatillinen identiteettini on todennäköisesti luovien toimintamallien ja kiinnostavien uusien toimintatapojen tarjoaminen. Tekeminen edellä ihmisen oma harrastuneisuus huomioiden. Tällöin pitäisin kiinnostavia kursseja vain niistä todella kiinnostuneille. Olen siis toiminnan käynnistäjä, mahdollistaja, ideoija, suunnittelija ja innostava fasilitaattori. Mutta vain kun opetettava asia kiinnostaa minua - ja yleisöä. Jos nämä ehdot eivät toteudu, syntyy todennäköisesti kaaos, jossa kenelläkään ei ole kivaa eikä kukaan opi mitään. Olen sis ideointipedagogi ja uuden mahdollistaja. Olen lisäksi suuri verkkopedagogiikan kannattaja, joten verkkokurssit voisivat olla minun leipäpuuni.
Kiitos reflektiostasi. Olet keskittynyt tässä erityisesti pohtimaan itseäsi pedagogina sen pohjalta, mitä olet seurannut Mercuriassa. Tämä osoittaa, että pedagoginen käyttöteoriasi on jatkuvasti kehittymässä ja prosessi on käynnissä. Hienoa.
VastaaPoistaUraohjauksen näkökulmasta voisit pohtia vielä tarkemmin kehittymisohjelmamme uraohjauksen ammattitaitovaatimusten osalta sitä, millaista erityisosaamista ohjaajalta edellyttää uraohjaus? Miten uraohjauksessa toteutuu ns. life design eli ajatus siitä, että olemme ohjaajina paljon laajemmin opiskelijan kokonaistilanteessa kiinni kuin aiemmin opintojen ohjauksen näkökulmasta on ajateltu.