Moninaisuus Oppimisessa

"Moninaisuus oppimisessa” lähipäivän ennakkotehtävänä oli hankkeisiin ja verkostoihin tutustuminen. Koska olen digi-ihmisiä, perehdyin aluksi ERNODiin eli ERITYISNUORET JA DIGIAJAN OSALLISUUS. Hankkeen kohderyhmänä ovat 15-29-vuotiaat, erilaiset kieli- ja kulttuurivähemmistöt, näkö- ja kuulovammaiset, kehitysvammaiset sekä muut erityistä tukea tarvitsevat nuoret ja heidän kanssa työskentelevät eri alojen ammattilaiset. Hanke saa vipuvoimaa EU:lta 2014-2020.

Mitä "osallisuus" hankkeen kohderyhmän näkökulmasta tarkoittaa? 
- Osallisuus on sitä että pääsee toteuttamaan itseään ja tuntemaan itsensä tärkeäksi.

Miten "moninaisuus" ilmenee hankkeen/verkoston tavoitteissa ja toiminnassa? 
Kaikki pääsevät mukaan. Ketään ei syrjitä. Kukaan ei jää ulkopuolelle.

Avainasemassa yhteinen tekeminen. Se osallistaa ja aktivoi kohderyhmää. Jos yhteinen tekeminen tai projekti jatkuu pitkään, on mahdollisuus jopa saada uusia ystäviä.
On tärkeää löytää tehtäviä ja projekteja jotka motivoivat nuoria. Tehtävän tai projektin täytyy pysyä tasaisen helppona tai olla korkeintaan asteittain vaikeutuva lopussa taas tasaantuen/helpottuen, jotta varmistetaan ettei yksikään putoa tekemisen junasta.


Erityisnuoria pitää huomioida erityisellä huomaavaisuudella. Vaikeasti vammaisten nuorten mediapajassa lähes jokaisella osallistujalla on oma avustaja mukana.

**
Valitsin Aika Digittää julkaisusta seuraavat suosikkimenetelmäni. 

ESTEETTÖMÄN OHJAUKSEN TARKISTUSLISTA:

1) ENNEN TYÖPAJAA
- Työpajalle on suunnitelma. Mitä, missä, milloin, miten ja millä välineillä, minkä aikaa, kenelle (kohderyhmä), ohjausresurssi, keiden kanssa?
- Osallistujia on mukana / heitä on kuultu työpajan suunnittelussa.
- Työpajan tavoite on selkeä ja se ohjaa yhteistä tekemistä.
- Osallistujien erityispiirteet on huomioitu työpajassa.
- Työpajassa on käytössä tarvittavat laitteet, sovellukset ja verkkoyhteydet ja laitteiden akut on ladattu.
- Työpajassa hyödynnettävien sovellusten käyttöehdot ja ikärajat on huomioitu työskentelyssä ja sovelluksia on testattu ennen ohjausta ko. ryhmän näkökulmasta.
- Osallistujia on tiedotettu työpajasta erityispiirteet huomioiden,kuten esimerkiksi selkokielellä.
- Työpajan tila on esteetön.
2) TYÖPAJAN AIKANA
-Osallistujat saavat vaikuttaa työpajan sisältöön.
- Työpajassa annetaan tilaa osallistujien toimijuudelle.
- Työpaja aloitetaan matalan kynnyksen harjoituksella, jonka avulla työskentelytavat ja muut osallistujat tulevat tutuksi.
- Työpajassa on tarjolla yksilöllistä ohjausta.
- Työpajassa on vaihtoehtoisia työskentelytapoja.
- Työpajassa on mahdollisuus jakaa siellä syntyneet tuotokset ja keskustella niistä yhteisesti.
- Työpajan palautteenkeruulle on varattu riittävästi aikaa ja siinä on huomioitu osallistujien erityispiirteet (esim. kuva- tai äänipalaute).
3) TYÖPAJAN JÄLKEEN
- Työpajassa tehdyt huomiot käydään läpi ja toimintaa kehitetään niiden pohjalta edelleen.
- Työpajan osallistujia ja heidän kanssaan työskenteleviä kiitetään yhteistyöstä.


**

KOE MUN ARKI”-TYÖSKENTELYLLÄ pyrittiin sarjakuvallistamaan arjen ongelmatilanteita.
Arkisarjakuvatyöskentelyssä nuoria rohkaistaan tuomaan esiin omaan arkeen liittyviä asioita. Niiden avulla voidaan käsitellä asioita jotka voivat tuntua vaikeilta esittää muilla tavoilla. Niiden avulla käsitellään unelmia, tulevaisuuden toiveita ja ratkotaan mahdollisia arjen ongelmia ja pyritään näin parantamaan nuoren itseluottamusta ja elämänlaatua.
Huom: Kaikki eivät ole yhtä hyviä piirtäjiä, jolloin sarjakuvallistaminen ei välttämättä toimi kaikilla.

**

KUULE MUN ÄÄNI -TYÖSKENTELYLLÄ KEHITYSEHDOTUKSET ESIIN:
Käytössä mm. kuvakortit joiden avulla oppilaat ovat voineet vaikuttaa kokemiinsa ongelmakohtiin. Esim. piirroshahmon puhekuplaan voi olla helpompi kirjoittaa: "Tahtoisin laadukkaampaa kouluruokaa."

**

“Kun hengataan paljon yhdessä, ystävyyteen ei ole enää pitkä matka.”

Yhdessä oleminen luo uusia ystävyyssuhteita. Erityisesti nuorilla, joilla ei ole yhteisöllisiä harrastuksia on mahdollisuus tavata nuorisotiloissa muita nuoria ja hengata yhdessä mm. pingistä ja videopelejä pelaten. Uusista tuttavuuksista voi tulla ajan myötä kavereita/ystäviä jos vietetään paljon aikaa yhdessä.

**

Ernodilla on lisäksi esim. tekemisen kampanja joissa paremmin osaavat nuoret opettivat heikommin osaavia esim matematiikassa.

**

Ohjeet toiminnalliseen 15 sekunnin piirtorinkiin:
1) Ryhmän jäsenet jaetaan piirtäjiin ja piirrettäviin. Piirtäjät istuvat sisäringissä ja piirrettävät ulkoringissä.
2) Piirtäjällä on aikaa 15 sekuntia aikaa piirtää vastapuolella istuvan piirrettävän kuvaa piirtotyökalua apuna käyttäen.
3) Tämän jälkeen tehdään ripeä vaihto, jolloin piirtäjä siirtyy myötäpäivään seuraavan piirrettävän luokse. Mobiililaite pysyy piirrettävällä.
4) Piirtäjä jatkaa edellisen piirtäjän aloittamaa piirustusta seuraavan 15 sekunnin ajan.
5) Piirtovuoroa vaihdetaan niin kauan 15 sekunnin välein, kunnes kaikki piirtäjät ovat osallistuneet ulkoringillä istuvien piirtämiseen.
6) Tämän jälkeen tehdään vaihto, jolloin piirrettävät siirtyvät piirtäjiksi. Sama piirtokierros käydään uudestaan.
7) Työskentelyn päätteeksi kullakin nuorella on itsestään muiden yhdessä piirtämä kuva. Nämä kuvat voidaan viedä yhteiselle virtuaaliselle seinälle tai yhteiseen kollaasiin, joka toimii samalla ryhmäkuvaa!
LÄHDE: ENRODIN - AIKA DIGITTÄÄ menetelmät

**

Toisena tutustuin Allianssiin joka on 128 järjestön yhteenliittymä. Allianssilla oli kampanjana juuri  nuorten työpajojen osallisuuskuukausi, jonka [menetelmäopas] sisälsi lukuisia hyviä vinkkejä osallistavaan yhdessä tekemiseen.

Esittelen seuraavassa muutaman oman suosikkini osallisuuden tehostamiseksi. 

1. VAIKUTTAMINEN NUOREN ARJESSA:
“Ajattele itse!
Ideointia yksin ja toisten ideoiden kannatusta.
-Kirjoita mitä haluaisin muuttaa itsessäni? Arjessa? Työpaikalla? Yhteiskunnassa?
Äänestys:
Kun kaikki ovat valmiina valitsee jokainen sen fläppitaulun/idean, joka kiinnostaa eniten. Jakaudutaan pienryhmiin ja mietitään miten ideaa voisi kehittää tai toteuttaa.
Havaitaan kuinka omalla aktiivisuudella voi saada paljon aikaan.
**
2. OSALLISUUDEN ASKELEET:
Osallistujat asettuvat riviin
Ohjaaja lukee 10 väittämää. Jos on samaa mieltä väittämästä, astu askel eteenpäin.
VÄITTÄMÄT:
1. Olen tietoinen kun minua koskevista asioista valmistellaan päätöksiä.
2. Kaikki oleellinen tieto on saatavillani.
3. Minulla on uusia ideoita asioiden kehittämiseksi.
4. Minun ideani kuullaan ja ne voivat saada tukea.
5. Voin osallistua päätösten valmisteluun ennen virallista päätöksentekoa.
6. Mielipidettäni kuullaan päätöksenteossa.
7. Osallistun päätösten toteuttamiseen.
8. Saan palautetta ja kiitosta toiminnastani.
9. Opin uutta ja kehitän taitojani.
10. Tunnen, että voin vaikuttaa.
PURKUKYSYMYKSET:
• Kuinka pitkälle pääsit?
• Mitkä olivat helppoja askelia?
• Mitä askelia et pystynyt ottamaan?
• Mitä pitäisi tapahtua, että voisit ottaa puuttuvat askeleet?
• Miltä näyttää ryhmän tilanne? Onko se tasa-arvoinen vai onko siinä selkeitä eroja?

**
Vaikuttamisen tuolirinki:
Keskellä istuva sanoo jonkun asian, jolla hän on pyrkinyt vaikuttamaan: “olen kirjoittanut mielipidekirjoituksen”, olen kuulunut yhdistyksen hallitukseen jne...

**
3. AKTIIVINEN KANSALAINEN:
Kirjaa post-it lapuille tai fläppitauluun paikkoja, joita on lähiympäristössä: esim. kauppa, baari, koulu, puisto, metsä, ranta ja kirjasto.
A)
Osallistujat listaavat miten listatuissa paikoissa voi olla aktiivinen. Mitä tilassa voi tehdä? Miten tilan käyttöä voi tehostaa, parantaa, tasa-arvoistaa?

B1)
Pareittain tai pienryhmissä kehitetään ja ideoidaan lisää toimintamahdollisuuksia edellä lueteltuihin tapahtumapaikkoihin ja etenkin jalostetaan jo syntyneitä ideoita.
B2) Optio:
Jos ryhmänohjaaja on ollut superaktiivinen ja rakentanut tapahtumapaikkoihin liittyviä case-tapauksia joita selvitellään ja ratkotaan pienryhmissä. 

LÄHDE: Allianssin osallisuuskuukausi

**
Äänestämällä voi vaikuttaa. Myös aloite-sivustoja aktiivisesti hyödyntämällä voi vaikuttaa päätöksentekoon: kuntalaisaloite.fi, kansalaisaloite.fi ja nuortenideat.fi.

**

Lisäksi ennakkotehtävänä oli keksiä metafora-jatko lauseelle: Moninaisuuden kohtaajana olen kuin…

Keksin moniakin metaforia, mutta valitsin sopivimmat kaksi. 

1) Ennaltaehkäisevään yhteistyöhon ja sovittelutyöhön:
Moninaisuuden kohtaajana olen kuin - aktivoiva päiväkodintäti. Pyrin keksimään kaikille yhteistä kivaa tekemistä.
2) Jo eskaloituneeseen tilanteen moninaisuuden kohtaajana olen kuin - virkamiespoliisi. Pyrin puuttumaan syrjintätilanteisiin ja väärinkohteluihin joskus jopa itseni vaarantaen.

Muilta kuultuja metaforia: moninaisuuden kohtaajana olen kuin - särkynyt peili/maailmanpyörä/vedetään hatusta. Näihin en paljasta perusteluita.

MONINAISUUDEN MIETELAUSEITA:
- Erilaisuus on kumma juttu. Kun pintaa raaputtaa, paljastuu samanlaisuus.
- Yhteiskunnan arvon mittari on se kuinka hyvin he pitävät heikoimmistaan huolta

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Valikoituja Tutustustumisleikkejä

Opetusta muotoilemassa - muistiinpanoja ja ideoita

Taiteen Sulattamo