Opetusta muotoilemassa - 27.9 iltapäivä
Työpajan opiskelijat pitivät koulutuksen suunnittelussa tärkeinä kuvassa esiintyviä asioita:
** BLOOMIN taksonomia osaamistavoitteiden kirjoittamisen apuna:
LUO - suunnittele, rakenna, keksi ja tuota itse
ARVIOI - arvostele, tee, vertaile, suhteuta, tee yhteenveto
ANALYSOI - organisoi, erottele, testaa, jaa
SOVELLA - toteuta, sovella, laske, muista
YMMÄRRÄ - luokittele, selitä, määrittele, yleistä
MUISTA - tunnista, nimeä, kuvaa, muista, toista
** Arvioinnin kohteet, kriteerit ja tavat linjakkaassa oppimisen organisoinnissa:
mitä opiskelijan on osattava - millä tasolla?
miten osaamistavoitetta olisi arvioitava - mikä on arvioinnin kohde?
-millaiset arviointikeinot soveltuvat parhaiten opintojaksolle
-onko käytössä arviointimatriisi - miten se tuotetaan?
** Opetus ja opiskelijaaktiviteetit linjakkaassa oppimisen muotoilussa:
1) pedagogiset mallit, ohjuksen ja oppimisen mallinnus
-ongelmaperustainen oppiminen, learning by developing, projektioppiminen, CDIO, kiltakoulu, kokemuksellinen oppiminen, tutkiva oppiminen, flipped clasroom
2 oppimisen tavat
tiedon omaksuminen, tuottaminen, yhteistyö, keskustelu, tutkiva oppiminen ja harjoittelu
3 toiminnalliset menetelmät:
-virittäytymismittarit, energisoivat harjoitukset, ryhmän luottamusharjoitukset
** Sisällön suunnittelun jaottelu:
1 must know - ydinaines
-kaikkein arvokkain, tärkein ia keskeisin opetuksen osa-alue
2 should know - täydentävä aines
-olisi hyödyllistä myös
3 nice to know - erityisaines
-voidaan jättää opiskelijan oman kiinnostuksen varaan
** Pedagogisen käsikirjoituksen muotoilu:
1 check in (virittäytyminen ja orientaatio)
-huomion kiinnittäminen ihmisiin, osaamistavoitteisiin, sisältöön ja toimintatapoihin
— alustus, tehtävät, tehtävänanto, tutustuminen
2 työstö (opiskeluprosessin vaiheistus)
- toimintakuvaus työskentelytapoineen
3 check out (arviointi)
- opitun arviointi ja seuraavat teot
** Mitkä ovat sinun oppimisen muotoilun kehittämisen kohteesi?
Muistakaa johtajamme sanat: OPS:in pitää olla elävä asiakirja!
** BLOOMIN taksonomia osaamistavoitteiden kirjoittamisen apuna:
LUO - suunnittele, rakenna, keksi ja tuota itse
ARVIOI - arvostele, tee, vertaile, suhteuta, tee yhteenveto
ANALYSOI - organisoi, erottele, testaa, jaa
SOVELLA - toteuta, sovella, laske, muista
YMMÄRRÄ - luokittele, selitä, määrittele, yleistä
MUISTA - tunnista, nimeä, kuvaa, muista, toista
** Arvioinnin kohteet, kriteerit ja tavat linjakkaassa oppimisen organisoinnissa:
mitä opiskelijan on osattava - millä tasolla?
miten osaamistavoitetta olisi arvioitava - mikä on arvioinnin kohde?
-millaiset arviointikeinot soveltuvat parhaiten opintojaksolle
-onko käytössä arviointimatriisi - miten se tuotetaan?
** Opetus ja opiskelijaaktiviteetit linjakkaassa oppimisen muotoilussa:
1) pedagogiset mallit, ohjuksen ja oppimisen mallinnus
-ongelmaperustainen oppiminen, learning by developing, projektioppiminen, CDIO, kiltakoulu, kokemuksellinen oppiminen, tutkiva oppiminen, flipped clasroom
2 oppimisen tavat
tiedon omaksuminen, tuottaminen, yhteistyö, keskustelu, tutkiva oppiminen ja harjoittelu
3 toiminnalliset menetelmät:
-virittäytymismittarit, energisoivat harjoitukset, ryhmän luottamusharjoitukset
** Sisällön suunnittelun jaottelu:
1 must know - ydinaines
-kaikkein arvokkain, tärkein ia keskeisin opetuksen osa-alue
2 should know - täydentävä aines
-olisi hyödyllistä myös
3 nice to know - erityisaines
-voidaan jättää opiskelijan oman kiinnostuksen varaan
** Pedagogisen käsikirjoituksen muotoilu:
1 check in (virittäytyminen ja orientaatio)
-huomion kiinnittäminen ihmisiin, osaamistavoitteisiin, sisältöön ja toimintatapoihin
— alustus, tehtävät, tehtävänanto, tutustuminen
2 työstö (opiskeluprosessin vaiheistus)
- toimintakuvaus työskentelytapoineen
3 check out (arviointi)
- opitun arviointi ja seuraavat teot
** Mitkä ovat sinun oppimisen muotoilun kehittämisen kohteesi?
Muistakaa johtajamme sanat: OPS:in pitää olla elävä asiakirja!
Kommentit
Lähetä kommentti